SK I EN
O nás | Kontakt | Podmienky používania

Sviatok Pesach: Prvé a posledné dni

Sviatok Pesach: Prvé a posledné dni

Dni sviatku Pesach väčšinou nazývame “časom našej slobody”. Na Pesach si pripomíname a akoby znovu zažívame vykúpenie z Egypta.

 

Aby sme boli konkrétnejší, nášho prvého vykúpenia, vykúpenia z Egypta, sa priamo týkajú prvé dni Pesachu. Posledné dni sviatku, siedmy a ôsmy deň, rovnocenné s ostatnými sviatkami, súvisia s našou konečnou spásou, na ktorú tak úzkostne čakáme.Siedmy deň, ševiji šel Pesach, označuje deň, kedy sa rozdelilo Červené more. Vtedy dietky izraelské velebili božie zázraky slávnou “piesňou na mori”. S budúcim spasením súvisia ešte dve skutočnosti.

 

Prvá je, že zázračné rozdelenie Červeného mora sa udialo presne sedem dní po úniku z Egypta. Podľa tradície sa každé milénium zhoduje s jedným dňom týždňa. Siedme milénium sa zhoduje s mesiášskou érou. “Pieseň na mori” okrem toho začína slovami “az jašir Moše” – Mojžiš potom spieval. Veta je fakticky napísaná v následnej časovej postupnosti. Hoci z kontextu jasne vyplýva, že sa týka minulosti, mudrci zdôrazňujú, že ide o narážku na dobu po zmŕtvychstaní, kedy Mojžiš opäť zaspieva na chválu Hospodina.


Rozdelenie Červeného mora súvisí aj s ideou mesiášskeho veku. Tóra popisuje oddelenie vôd Červeného mora ako nasmerovanie mora nazad na suchú zem. More predstavuje úkryt, nakoľko ukrýva v sebe obrovskú rozmanitosť a komplexnosť živých organizmov. Suchá zem predstavuje odkrytie, nakoľko všetko na povrchu zeme je viditeľné. Transformácia mora na suchú zem metaforicky odkazuje na odhalenie utajeného, čo sa vlastne udeje v mesiášskom veku. Božská energia života, energia, ktorá oživuje celé tvorstvo, sa ukáže každému.

 


Takýto stav privodíme plnením Hospodinových príkazov v období exilu. Plnením božích prikázaní aj s neživými entitami odhaľujeme skutočný účel, na ktorý bol ten ktorý objekt stvorený. Týmto spôsobom odhaľujeme skutočnú božskú podstatu objektu. A takýmto neustálym plnením Hospodinových prikázaní nakoniec transformujeme svet na miesto, ktoré sa stane vhodným na “prebývanie” božskej prítomnosti. V tejto chvíli môže nastať spasenie a pride Mesiáš.


Zmysel a význam našich vlastných skutkov je preto veľmi dôležitý. Musíme si byť však vedomí aj toho, že naše skutky sú síce potrebné pre príchod vykúpenia, nie však dostatočné. Vykúpenie totiž zahrnuje mimoriadne božské zjavenie a nezávisle presahuje naše vlastné skutky. Spoločne tak vytvárame podmienky pre spásu. Vidíme tu podobnosť s počítaním Omeru. Ide o micve, kedy počítame päťdesiat dní medzi Pesachom (odchodom z Egypta) a Šavuot (udelením Tóry). Mystická tradícia učí, že každý počítaný deň sa zhoduje s jednou z päťdesiatich brán porozumenia. Päťdesiata brána je prisúdená dňu Šavuot.


Micve, náboženské prikázanie počítania Omeru, počíta fakticky iba so štyridsiatimi deviatimi dňami. Chasidus vysvetľuje, že päťdesiata brána je transcendentná úroveň mimo dosahu našej vlastnej služby bohu. Hospodin nás pozdvihne k päťdesiatej bráne až potom, keď sme vlastným úsilím prešli všetkými štyridsiatimi deviatimi bránami. To isté sa týka našej služby Hospodinovi v období exilu. Ako vysvetľuje písaná a orálna Tóra: každý z nás sa plnením božej vôle musí vynasnažiť zlepšovať seba, ostatných a celý svet.


Okrem toho sa musíme neustále modliť, aby nás Hospodin vyzdvihol na konečnú úroveň a poslal nám spasiteľa zároveň s vybudovaním Svätého chrámu v Jeruzaleme a návratom vyhnaných – nech sa tak stane čo najskôr.



Baruch Myers l Apr 4, 2012 00:00 l Tlač l
Pre tlač kliknite sem.
1 reakcia pre „Sviatok Pesach: Prvé a posledné dni“

Robert napísal(a):

Sep 20, 2012 20:13

jo, to je ta stratená piesen, anjelska piesen, ktoru poznal mojzis a potom aj david a zdedi ju jedine priamy potomok, .... spievajuci anjel, aleja anjelov a pod nimi su hroby kralov, ale to nieje v realnom svete, to je v anjelskom

Stranka 1 z 1
Pridajte reakciu
Musíte sa prihlásiť alebo registrovať aby ste mohli písať komentáre.
2000Vaša reakcia môže obsahovať maximálne 2000 znakov. HTML tagy nie su povolené. Zmazať alebo