SK I EN
O nás | Kontakt | Podmienky používania

Sukkot prichádza po veľkých sviatkoch

Sukkot prichádza po veľkých sviatkoch

Sviatok Sukkot akoby vždy prišiel nečakane. Týždne sa pripravujeme na Pesach. Sviatkom Roš Hašana a Jom Kipur predchádza celý mesiac na zhodnotenie našich minulých predsavzatí a na prijatie rozhodnutí nových.

 

Chanuka a Purim sú zasa dlho očakávanými oázami v období dlhých zimných mesiacov. Ale Sukkot nám neposkytuje takéto časové pohodlie. Nasleduje len niekoľko dní po Jom Kipur. Stále v dojmoch z postenia sa, zrazu sa ocitáme vo víre nových aktivít – staviame stany, nakupujeme štyri odrody, varíme, upratujeme, vyzdobujeme. Vlastne nám ani nie je daný priestor duchovne sa pripraviť na nové sviatočné obdobie. Strávime niekoľko vyčerpávajúcich dní prípravami, a potom je zrazu tu.

 

Mnohí židovskí myslitelia sa snažili pochopiť, prečo má Sukkot miesto v židovskom kalendári práve tam, kde ho má. Ako uvádza Tóra, je spomienkou na stany, alebo oblaky chvály, prostredníctvom ktorých nám Boh poskytol úkryt počas 40-tich rokov prežitých v púšti (Levitikus 23:43). Ale to bolo vtedy, prečo sa k nim vraciame aj dnes? Zotrvávali sme pod oblakmi deň a noc plných 40 rokov. Prečo si ich máme pripomínať aj v toto jediné obdobie v roku, a navyše tak krátko po Jom Kipur?

 

Podľa Knihy Genezis naša pramatka Ráchel prišla do požehnaného stavu až po mnohých rokoch manželstva, až po rokoch smútku, prázdnoty a modlitieb. Keď sa jej syn konečne narodil, dala mu meno Jozef. Prečo práve Jozef? Ráchel vysvetľuje: „Nech mi Boh pridá („yosaif“) ešte ďalšieho syna.“ Bola požehnaná jedným synom, ale stále sa odhodlane modlí k Bohu aj o ďalšieho.

 

Spomienka na prosbu Ráchel sa ma vždy vnútorne dotkne. V deň, keď jej je dané jedno dieťa, ihneď začína prosiť o ďalšie. Nemala by mať v sebe o niečo viac vďačnosti za to, čo jej už bolo dopriate? Jednoducho povedať „ďakujem“! Jej sestra a spolu-manželka Lea je velebená v Talmude za to, že pomenovala svoje štvrté dieťa Júda, pretože, ako hovorí: „Tentoraz budem Bohu ďakovať.“ (29:35; Brachot 7b). Veď Boh ti dal dar nie menší ako dieťa a máš byť za to plná vďačnosti! A ak sa aj Ráchel naozaj stále trápi kvôli svojej neplodnosti, tak predsa o rok, dva, sa môže začať modliť znovu! Ale nateraz, nemala by jednoducho iba dať najavo svoju vďačnosť a tešiť sa z daru, ktorý jej Boh poskytol?

 

 

Verím, že odpoveď je takáto. Ráchel sa práve kvôli svojim ťažkostiam dostala nesmierne blízko k Bohu. Kričala, plakala, modlila sa. Dokonca svojou neústupčivosťou vyvolala hnev u svojho manžela Jákoba (30:1-2). Napriek tomu, keď sa jej túžby konečne naplnili, mala len tento jediný odkaz pre Boha: „Nenechám ťa na pokoji“. Bol si to ty, kto ma priviedol tak blízko k sebe, ty si ma prinútil žobrať, ty si ma prinútil zúfať si, ty si ma prinútil rozorvať si vnútro, porozumieť svojim vlastným potrebám a pripútať sa k tebe tak, ako nikdy predtým. A ja sa ťa teraz jednoducho nevzdám. Budem pokračovať v modlitbách, akoby sa nič nestalo, budem ďalej prosiť o to dieťa, ktoré som tak zúfalo chcela. Nikdy som nemala k tebe tak blízko, ako keď som túžila. A bez ohľadu na to, čo sa zmenilo v mojom živote, nechcem prísť o toto spojenie.

 

Ale bol tu predsa len rozdiel. Ráchel vnímala bližšie spojenie s Bohom, ale nebolo to cez jej utrpenie a zúfalstvo. Všetci si veľmi dobre uvedomujeme tento paradox – najbližší vzťah k Bohu pociťujeme v najťažších chvíľach nášho života, keď rozumieme srdcom, že Boh k nám hovorí a burcuje nás k zmenám. Ráchel to pochopila, ale chcela znovu zažiť tie isté pocity, rovnako intenzívne, a aj si ich zachovať. Nechcela, aby jej vďačnosť bola pre Boha iba akýmsi darčekom na rozlúčku. „Ďakujem za požehnanie! Ale teraz už na teba zabudnem a znova sa stratím v svojom vlastnom zaneprázdnenom mikrosvete.“ Tak, ako bol Boh v každej drobnosti súčasťou života Ráchel počas ťažkých chvíľ, priala si, aby s ňou zostal aj v časoch dobrých.

 

 

Toto je odôvodnenie premeny prebiehajúcej v čase medzi sviatkami Roš Hašana a Jom Kipur a sviatkom Sukkot. V deň Jom Kipur pociťujeme intenzívnu blízkosť k Bohu, ale vo veľmi vážnom, takmer hrozivom význame. Uvedomujeme si, že sme ho sklamali, že sme predchádzajúci rok neboli takými dobrými, ako sa od nás očakávalo. Postíme sa, trávime deň modlitbami v synagóge a prosíme o odpustenie a lepší nasledujúci rok. A vo všetkých tých slzách a popieraní sa cítime nesmierne blízko k Bohu, na ktorého sa obraciame v zúfalstve.

 

Sukkot v svojej podstate prináša posolstvo: „Bože, my chceme zostať s tebou.“ Nechceme zanechať Jom Kipur iba s pocitom úľavy – trpeli sme, postili sme sa a teraz môžeme s ľahkosťou oddychovať. Zaplátali sme dieru a teraz sa môžeme spokojne vrátiť k našej bežnej apatii a zabudnúť na celú tú vec so záplatou. Práve naopak, máme možnosť ovládnuť toto prepojenie – náš vlastný strach – a premeniť ho na lásku. Vieme, že si nám odpustil a dal nám ďalšiu šancu. A my si zasa na oplátku chceme zachovať tento pocit blízkosti – nie v desivom zmysle súdneho dňa, ale v láskavom ponímaní bezpečia v božom príbytku.

 

Tak, ako nás božie oblaky chvály zahaľovali a ochraňovali 40 rokov v púšti, tak aj v súčasnosti chceme uchopiť tento intímny pocit blízkosti, vyvolaný naším vlastným strachom z božej spravodlivosti, a využiť ho na skutočné spojenie s ním. Strach je preč, rozsudok bol vynesený. Teraz už len túžime byť s Bohom. A jednoducho tomuto božskému pocitu nechceme dovoliť od nás odísť.

 

(preložila Martina Pastier)


rabín Dovid Rosenfeld l Sep 18, 2013 00:00 l Tlač l
Súvisiace články
Pre tlač kliknite sem.
25 reakcií pre „Sukkot prichádza po veľkých sviatkoch“

gewitter napísal(a):

Nov 10, 2017 23:14

Tieto dve krajiny majú ešte jeden bonus, obe sú monarchiami, ak sa nemýlim. Kráľovský systém, v porovnaní s republikou, má akési výnimočné postavenie a požehnanie. Králi pri korunovácii verejne deklarujú Boha ako vládcu nad sebou a tým i nad celou krajinou, skrátka tento systém je úplne top, čudujem sa, že židia po návrate do Izraela neobnovili monarchiu, ale stali sa republikou. Najhoršie je, ak sa náboženstvo stane štátnou inštitúciou napojenou na politiku, celé zle.

Ervin Rybár napísal(a):

Okt 23, 2017 11:17

Obdivujem krajiny ako Dánsko a Fínsko (luteránske krajiny), ktoré majú najnižší stupeň korupcie v Európe. Asi to bude tým, že luteráni berú svoju vieru vážne.

Katolicizmus je iba náboženská ideológia, a nie živá viera. Preto ani väčšina katolíkov podľa nej nežije. Už samotné slovo katolicizmus je hrozné. Samotní katolíci ho bez hanby používajú, a ani nevedia prečo.

Zo všetkých izmov uznávam iba heroizmus. (Jan Werich)

gewitter napísal(a):

Okt 13, 2017 15:22

Absolútne nepochybujem, že tzv. "štátne náboženstvo" a politicko spoločenská situácia v krajine, spolu veľmi úzko súvisia. Slovensko je porobené fanatickým katolicizmom a antisemitizmom, ktorý z neho vychádza, preto je to také zlé - vždy bolo a vždy bude. Boh Izraela tomuto nemôže žehnať. Čím väčšie modlárstvo, tým väčšia bieda.

Ervin Rybár napísal(a):

Okt 13, 2017 09:20

Pozri sa, napríklad v Čechách žije 90 % ateistov, a rozhodne sa nemajú horšie než ľudia na Slovensku. Takže viera či nevera nemá na prosperitu krajiny žiaden vplyv.

gewitter napísal(a):

Okt 12, 2017 19:22

Nútiť s pištoľou pri hlave určite nikoho nemôžeš, ale upozorňovať áno, kým je ešte čas. Nestavajte mŕtve náboženstvo, nech sa tvári akokoľvek vznešene, nad Boha a dielo Jeho záchrany, ktoré vykonal pre každého z Vás - tu nejde o "moju vieru," ale záchranu života.
www.biblickykrestan.sk

Ervin Rybár napísal(a):

Okt 12, 2017 13:09

Je to o slobodnej a dobrej vôli. Nikoho nemôžeš nútiť, aby veril tak, ako veríš Ty. Dnes ľudia nechcú veriť, pretože neboli k tomu vedení. Alebo z dôvodov výhrad, aké máš voči katolíkom a židom. Neveriť je pohodlnejšie a ľahšie. Sám Nazaretský tento vývoj predvídal:

Ale nájde Syn človeka vieru na zemi, keď príde? Lukáš 18:8

gewitter napísal(a):

Okt 11, 2017 16:55

Ješua sa Bohom nerobil, On ním je a to je veľký rozdiel. Každý, kto to chcel poznať, poznal, ostatní ostali slepí a hluchí, lebo sa tak rozhodli. Pán povedal:
"Samy skutky, ktoré konám, svedčia o mne, že ma poslal Otec. A Otec, ktorý ma poslal, sám vydal svedectvo o mne. Vy ste nikdy nepočuli jeho hlas, ani nevideli jeho tvár a jeho slovo nezostáva vo vás, lebo neveríte tomu, ktorého poslal. Skúmate Písma, lebo si myslíte, že v nich máte večný život, a práve ony svedčia o mne. Lenže vy NECHCETE prísť ku mne, aby ste mali život. Slávu od ľudí neprijímam, ale vás som poznal, že nemáte v sebe Božej lásky. Ja som prišiel v mene svojho Otca, a neprijímate ma. Keby prišiel niekto iný vo svojom vlastnom mene, prijali by ste ho." Ján 5:36-45
" Čo je ľahšie? Povedať: Odpúšťajú sa ti hriechy, alebo povedať: Vstaň a choď!? Ale aby ste vedeli, že Syn človeka má MOC odpúšťať hriechy na zemi, povedal ochrnutému: Vstaň, vezmi si lôžko a choď domov! A on vstal a odišiel domov." Mat. 9:5-7

Čo je ľahšie povedať, som Mesiáš, alebo konať skutky, ktoré môže vykonať iba Mesiáš ? Židia to veľmi dobre vedeli, preto sa na ne Pán odvolával. Nemajú výhovorky, že bola ťažká doba, tá je ťažká vždy a keď je ľahká, je to ešte horšie. Boh prišiel na Zem v presne stanovený a pravý čas, nie však ako mocný vládca, ktorý by vytrhol Izrael z područia Rimanov, ale ako bezbranné dieťa poddané Otcovej vôli a ľudskej zlobe. Neprišiel svet súdiť, ale spasiť - to bola úloha Mesiáša - nie zabezpečovať Židom raj na Zemi, hoci mohol - pri druhom príchode to bude presne naopak a oni spoznajú, koho prebodli.

Ervin Rybár napísal(a):

Okt 11, 2017 14:03

A Pán nariadil Mojžišovi: „Rúhača daj vyviesť z tábora a všetci, čo ho počuli, položia na jeho hlavu ruky a všetok ľud ho ukameňuje. Izraelitom však nariadiš: „Každý, kto bude kliať svojmu Bohu, uvalí na seba hriech. Kto bude zlorečiť Pánovmu menu, musí zomrieť: všetok ľud ho bez milosrdenstva ukameňuje; tak cudzinec ako domorodec bude usmrtený, keď bude kliať Pánovo meno. Levitikus 24:13-16

Keď niekto spácha zlo, za ktoré je trest smrti, a keď ho obesia na dreve, jeho mŕtve telo nesmie ostať na dreve, ale ešte v ten deň ho pochovajú, lebo je prekliaty od Boha ten, čo visí na dreve, a ty nesmieš poškvrniť krajinu, ktorú ti dá Pán, tvoj Boh, do vlastníctva. Deuteronómium 21:22,23

Židia mu odpovedali: „Nekameňujeme ťa za dobrý skutok, ale za rúhanie, preto, že hoci si človek, robíš sa Bohom.“ Ján 10:33

Žiaľ, podľa Mojžišovho zákona, sa Nazaretský prejavil ako bohorúhač, lebo sa robil Bohom. Dnes sa to možno javí inak, ale vtedy to bola veľmi ťažká situácia (náboženská i politická), v ktorej bolo veľmi ťažké správne sa zorientovať a vyznať.

gewitter napísal(a):

Okt 11, 2017 08:44

Rachab je žiarivým starozákonným príkladom toho, ako Božia milosť stojí nad zákonom a zákon, ktorý nemôže nikoho zachrániť, tým menej jeho dodržiavanie - čo je navyše z ľudskej strany absolútne nemožné, je ukazovateľom na milosť, šípkou na trase vedúcej k záchrane. Milosť Božia udelená hriešnikovi skrze Mesiáša, ho oslobodzuje spod jarma, ktorým je Boží zákon. Dokonale ho naplnil jediný človek, ktorý kedy žil - Ješua - takže my, hriešnici, sa už nemusíme ďalej trápiť. Boh naplnil zákon, pribil ho na drevo kríža a daroval nám svoju spravodlivosť - to je milosť, rovnaká, akú dostala Rachab a všetci ostatní, ktorí mali a majú srdcia naplnené vierou v túto zástupnú obeť. Náboženstvo však tvrdí presný opak - naplňovanie zákona a skutky. Paradox je, že čím viac sa o to snažia, tým viac vystupuje na povrch špina, ktorá v nich je. Či vari nejaký smilník, cudzoložník, mamonár, modlár, homosexuál, alebo pedofil koná skutky Božie a že si ešte dovoľuje nechať sa oslovovať svätým otcom a "svätá matka cirkev" tieto ohavnosti kryje a ospravedlňuje ? Dopúšťajú toho najhoršieho hriechu, pre ktorý im tieto hriechy odpustené byť nemôžu - je to hriech proti Duchu svätému, ktorý stavia zákon nad milosť a týka sa, žiaľ, nie iba katolíkov, ale i Židov a miliónov ďalších na celom svete.

gewitter napísal(a):

Okt 10, 2017 14:37

... o ktorej si tu nejaký maniak dovolí napísať, že je svätá, nepoškvrnená a že "zostavila a spravuje" Slovo Hospodina Boha Izraela, alebo neviem, aké vôbec myslel, či si katechizmus nemýli s Božím slovom.
V každom prípade - velebnosti, du blejt...

Stranka 1 z 3 1 2 3 »
Pridajte reakciu
Musíte sa prihlásiť alebo registrovať aby ste mohli písať komentáre.
2000Vaša reakcia môže obsahovať maximálne 2000 znakov. HTML tagy nie su povolené. Zmazať alebo