SK I EN
O nás | Kontakt | Podmienky používania

Ako sa judaizmus pozerá na pomstu

Ako sa judaizmus pozerá na pomstu

Pomstiť sa niekomu je, keď požiadate človeka, aby vám požičal kosák, a on povie nie.  Na druhý deň príde on za vami a žiada sekeru. Vy odmietnete.

 

To je príklad pomsty“ – Talmud, Yoma 23a. Je súčasťou ľudskej existencie. Niekto nám ublíži a my máme tendenciu pomstiť sa. Sme nahnevaní, v mysli si držíme spomienky na všetky takéto „krivdy“, a keď sa objaví vhodná príležitosť, zachováme sa rovnako.

 

Judaizmus pomstu odmieta

Maimonides spomína pomstu vo svojej zbierke Židovského práva: „Pomstiť sa je veľmi zlá ľudská vlastnosť. Človek by sa mal v prípade svetských záležitostí vedieť povzniesť nad osobné pocity. Tí, ktorí chápu hlbší zmysel existencie sveta, považujú takéto veci za márnivosť a prázdnotu, ktoré nestoja za pomstu.“ Naopak, pokračuje Maimonides, ak nám niekto ublížil a požiada nás o láskavosť, mali by sme mu pomôcť „z celého srdca“. Kráľ Dávid v Knihe Žalmov (7:5) povedal: „Pomstil som sa tým, ktorí mi ublížili? Hľa, zachránil som tých, ktorí ma nenávideli bez príčiny.“

 

Židovský zákon navyše zakazuje prechovávať hnev voči iným. Talmud nám hovorí, že človeku, ktorý nám ublížil, by sme nemali vravieť, že mu pomôžeme, hoci nám on predtým nepomohol. Rabín Schneur Zalman z Liadi vo svojej zbierke Židovského práva usudzuje, že „človek by mal vymazať zo svojho srdca aj tú najnepatrnejšiu chuť po pomste a nemal by spomínať na minulé neprávosti.“

 

Podstata ukrytá v srdci

Zavrhnúť pomstu neznamená len zmeniť svoje terajšie správanie. Je potrebné snažiť sa, aby nám chuť na pomstu do našich sŕdc nikdy nevstúpila. Talmudista z 13. storočia, rabín Aharon HaLevi z Barcelony, objasňuje: „Jedným zo základných významov tohto prikázania je, že človek by mal vo svojom srdci vedieť, že nech sa mu stane čokoľvek, dobré alebo zlé, je to Božia vôľa... Boh si želal, aby sa to stalo, preto by sa človek nemal pomstiť na inom človeku, lebo ten nie je dôvodom pre to, čo sa stalo.“

 

Rabín Schneur Zalman z Liadi vo svojom diele Tanya napísal, že človek, na ktorom bolo spáchané zlo, musí páchateľovi odpustiť a človek, ktorý zlý skutok vykonal, je braný na zodpovednosť, lebo „Boh má mnoho prostredníkov“, cez ktorých môže konať. Verš zakazujúci pomstu končí slávnymi slovami: „Milujte blížneho svojho, ako seba samého.“ Rabín Moshe ben Nachman, prezývaný „Nachmanides“, vysvetľuje, že vymazaním krivdy z nášho srdca si zabezpečíme, že toto prikázanie nikdy neporušíme, a budeme vždy schopní milovať blížneho svojho ako seba samého, nech sa už medzi nami udeje čokoľvek.


Dovid Zaklikowski l Jún 8, 2012 00:00 l Tlač l
Súvisiace články
Pre tlač kliknite sem.
5 reakcií pre „Ako sa judaizmus pozerá na pomstu“

Mylan napísal(a):

Jún 27, 2012 15:07

Jediný problém nastane, ak si človek z nejakého dôvodu nevie vážiť sám seba (depresia, vážne citové problémy...). Silní sú tí, čo dokážu dať energiu a milovať svoje okolie.

KonradFuchs napísal(a):

Jún 16, 2012 06:58

To sú všetko také pekné rečičky ako majú kresťania. Najlepší z nich je v súčasnosti Fígeľ. Keby sa mali dodržiavať všetky prikázania bohov, či už Boha Židov, Boha kresťanov, Boha mohamedánov, Boha budhistov... tak by bolo na svete olaláá. Snáď jedine budhisti dodržiavajú „človek by mal vymazať zo svojho srdca aj tú najnepatrnejšiu chuť po pomste a nemal by spomínať na minulé neprávosti“, lebo o Pol Potovi a jeho období krutovlády nikto z mladých nič nevie. Ale holocaust je posvätná krava Židov. Spomína sa v médiách sveta každý týždeň aspoň raz. To boli neprávosti.

Trubiroch napísal(a):

Jún 14, 2012 23:14

Zaujímavý článok. Len mi tu chýba trest za krivdy, satisfakcia a hlavne ako zistiť kto začal robiť prvý krivdu keď sa budú obidve strany navzájom obviňovať.

Robert napísal(a):

Jún 10, 2012 00:26

zase si vymyslal gewitter

gewitter napísal(a):

Jún 8, 2012 19:22

Žalmy ako i iné spisy SZ sú prorockými výrokmi, ktoré poukazujú na trpiaceho Mesiáša. Ž. 7:5 je jeden z krásnych Dávidových výrokov, ktorý je predobrazom na Pána Ježiša. Krásne slová, plné lásky, v akej sa Boh sklonil k svojmu nehodnému, hriechom zohavenému stvoreniu.

Stranka 1 z 1
Pridajte reakciu
Musíte sa prihlásiť alebo registrovať aby ste mohli písať komentáre.
2000Vaša reakcia môže obsahovať maximálne 2000 znakov. HTML tagy nie su povolené. Zmazať alebo