SK I EN
About us | Contact | Terms of Use

Recenzia:Návod z minulosti ako žiť dnes

Recenzia:Návod z minulosti ako žiť dnes

Najnovšia kniha rabína Jonathana Sacksa Nie v mene Božom sa zaoberá doslovným a obrazným významom prikázania Nebudeš brať meno Božie nadarmo.

 

V texte, ktorý sa rýchlo a ľahko číta, nás rabín berie na cestu do dávnej minulosti, až k samotnému stvoreniu človeka, počínajúc Adamom a Evou a končiac človekom dnešnej modernej doby. Zdôrazňuje skutočnosť, že už pri úsvite našich dejín sa človek stáva hlavným hráčom v „hre na zbavenie sa zodpovednosti“, teda úporne sa snaží zbaviť zodpovednosti za vlastné skutky. Prvý muž Adam sa zbavuje zodpovednosti a obviňuje Evu, lebo mu v rozpore s Božím príkazom dala jablko zo zakázaného stromu. Tá sa obratom zbavuje zodpovednosti a vinu presúva na hada. Plaz sa už ale  zodpovednosti nezbavuje, lebo len ľudia hrajú túto hru.

 

V príbehu o Kainovi a Ábelovi, prvých dvoch ľudských bytostiach zrodených zo ženy, sa prvý raz stretávame so súrodeneckou rivalitou, ktorá sa končí tragicky, bratovraždou. Ani s odstupom času sa evolúcii nepodarilo v človeku potlačiť sklon k súrodeneckej rivalite a táto téma sa v knihe rabína Sacksa objavuje často. Čerpá z bohatých zdrojov mnohých rabínov a psychológov, aby objasnil motív podobných známych rivalít medzi súrodencami. Ako príklady uvádza biblické príbehy o Izákovi a Izmaelovi, Ezauovi a Jakubovi a nakoniec, príbeh Jozefa a jeho bratov.

 

Rabín Sacks využíva biblické rozprávanie ako odrazový mostík, z ktorého sa vrhá skúmať hlbiny ľudskej duše. Vynáša na svetlo naoko neriešiteľné problémy, s úplne rovnakými zápasíme aj v dnešnej dobe, ktoré boli zaznamenané pred tisíckami rokov. Napríklad, ak nám nejaký človek ukrivdil, rabín nás učí, aby sme sa tým nedali zaskočiť, nesmieme ostať stáť na mieste, treba pokračovať v našom živote. Minulosť sa nedá odčiniť, ale budúcnosť ponúka nekonečné množstvo možností a príležitostí napraviť to zlé.

 

 

Môžeme žiť s našou minulosťou, ale nemali by sme v minulosti žiť. V knihe Genezis bojoval Jakub s anjelom a tento zápas nie je nepodobný zápasu, ktorý prebieha v našom vnútri medzi našou dobrou a zlou stránkou. A rovnako ako Jakub, i my musíme zápasiť s našim svedomím, a rovnako ako on, i my máme schopnosť zvíťaziť. Životné strasti si zaiste vyberú svoju daň, ale každé takéto víťazstvo nás učiní silnejšími.

 

Ďalšou dôležitou témou, o ktorej rabín Sacks v knihe píše, je zodpovednosť. V tejto súvislosti cituje Pirkej Avot (2:21): „Nemáte povinnosť ukončiť nejakú úlohu, ale zároveň nesmiete od jeho ukončenia upustiť.“ Ponúka nám ako príklad Mojžiša, ktorý vyviedol Židov z Egypta a štyridsať rokov putovali púšťou, aby ich napokon priviedol na breh rieky Jordán, na dohľad od Zasľúbenej zeme.

 

Mojžiš, najväčší z prorokov, prijal skutočnosť, že jeho noha na jej pôdu nikdy nevkročí. Svojim čitateľom rabín Sacks výrečne a výstižne vysvetľuje, že každý z nás má svoju vlastnú rieku Jordán, ktorú nedokážeme prekročiť. Ale podobne ako Mojžiš, máme tiež schopnosť viesť a inšpirovať tých, ktorí nás budú nasledovať a zavŕšia toto putovanie.

 

Posledné kapitoly jeho knihy sa zaoberajú zrieknutím sa moci a uprednostnením života pred smrťou. Liekom na sklon ľudí robiť z iných obetných baránkov za svoje nedostatky je pre neho tolerancia. Mučenícku smrť definuje ako umieranie v mene vlastného náboženstva, nie vraždenie v jeho meno. Názov knihy „Not in God’s Name“ (Nie v mene Božom) hovorí čitateľovi, že celé naše konanie sa odráža na zdroji, k obrazu ktorého sme stvorení. My všetci sme teda viazaní našou spoločnou ľudskosťou, aby sme odmietali slová a skutky pretkané nenávisťou, bigotnosťou a netoleranciou. Moc slova by mala byť používaná pre nadviazanie dialógu a debaty, nie pre očierňovanie a znevažovanie tých, s ktorými nesúhlasíme.

 

Knižka „Not in God’s Name“ (Nie v mene Božom) si zaslúži moje odporúčanie, lebo čitateľom umožňuje nahliadnuť do ľudského správania, šľachetného i hanebného. Rabín Sacks ponúka svieže a osobité interpretácie prastarých sporov, zápasov a výziev, ktorým čelí ľudstvo. Výrazne čerpá zo zdrojov, ktorých múdrosť sa odráža v učení prorockých mudrcov a súčasných filozofov a vizionárov. Prečítajte si ju, je to učebnica ako žiť a milovať tak, ako sme toho ako ľudia schopní, a v mene Božom.

 

(podľa algemeiner.com)


by Peter Godovic l Dec 31, 2015 12:00 AM l Print l
Related articles
Click here to print.
10 Reponses to „Recenzia:Návod z minulosti ako žiť dnes“

Robert says:

Jan 27, 2016 2:46 PM

Pani Zuzka, ako reagujete keď vidíte: "cudzinca pred dverami s neznámym znamením" ? .. niečo Vám prezradím: Znamenia tie si privlastňujú ľudí, ich duše, ich život. A viete prečo je to tak?, ... lebo je v nich vždy oheň. Aj pravekých ľudí si privlastnil oheň, a dokaz toho je ten, že sa k tomu ohňu vždy vracali a nie opačne.

Robert says:

Jan 27, 2016 2:25 PM

hm, keď sa to u mňa konkrétne nejako vo mne ukáže, tak si nakoniec vždy sám pre seba poviem: sakra posratí marxisti, komunisti. Sakra ale čo je zlé na poriadku, plnej zamestnanosti, a istotách. Asi to, že sú všetci chudobní. .... ono vždy niekto dostane cez držku. .... Posratí neoliberáli, všetko rozložia a potom nič nefunguje.

Robert says:

Jan 25, 2016 5:38 PM

Dve veci ktoré človek na zemi nezvládol: neprišiel na to kto je, a tým pádom neprišiel nato kto je ten druhý, a dokaz toho je to, že jeden chce silou mocou multi-kulti a druhý nechce. A to nieje relativizmus alebo nejaká iná "úchylná" definícia, ale dokonalé prekliatie.

Robert says:

Jan 25, 2016 2:37 PM

... aby si videl kde je sever, juh, východ a západ. Dokonca aj zviera to vie, veď ľadový medveď neprebýva na púšti, preto aj ten ktorý prebýva na nebesiach s touto silou sympatizuje. Ak ukážeš Bohu kde je sever, juh, východ a západ tak ťa víťazstvo neminie. Keď kráčaš tak kráčaj pre niečo čo sa Bohu páči napr. pre Národ, nekráčaj pre peniaze ako demokrati. ... vie napr. homosexuál kde je sever? ved on v skutočnosti nevie či je žena a či muž, . vie to multikulturista? ... a pretože v súčasnosti niektorí nevedia kde je sever, tak je tu bordel.

relativita says:

Jan 5, 2016 5:35 PM

Solomon, jeden z vasich to povedal: 'Blahoslaveni chudobni duchom...' a to som len citoval a moju mienku o vas nevyjadril... Je to typicke, kedze namate argumenty, nuz nadavate. No, to je vasa uroven! Slovaci, poslali zidov v nadeji, ze sa tito nevratia, teda na smrt! A to Nemecku este za kazdeho platili. Ovsem, ani pohotovostne oddiely Hlinkovej gardy, teda 'elita' sa nehanbili vrazdit a napr. hadzali nemluvnata do vapenky... Ale, radsej 'zavrieme oci' pred strasnou skutocnostou, ze a nadavame. Lutujem vas!

Solomon says:

Jan 5, 2016 5:13 PM

Relativita. co trepes hluposti? Kto zabil tych zidov? slovaci zabili 70000 zidov? preco prekrucas historiu ty zmrd? Nezabijali nahodou fasisti? Ved vtedy vsetky europske krajiny museli zidov zhromazdit a odkomandovat do nemecka....a hlavny zodpovedny Jozef Tiso bol obeseny....relativita, strc si niekam ten svoj antisemitizmus,...

relativita says:

Jan 5, 2016 10:09 AM

timur t, pod nadvladou tej komunistickej bandy trpelo vela ludi. Kedze bol ale system dany, museli sa nejak aranzovat. (Asi) väcsina sa prisposobila v tom zmysle, ze boli ludia pasivni a sa zucastnovali povinnych akcii (ako napr. 'dobrovolna' ucast na manifestaciach a pod.). Okrem toho, aj tak mali dost starosti so zhananim dennych potrieb (potraviny, WCpapier, atd.). Nasli sa ale aj taki (a nebolo ich malo), ktori sa aktivne zapajali do systemu, dokonca niektori snad aj z presvedcenia(?). A tu boli rozne 'odtiene'. Boli taki, co sa starali o seba, potom boli aj svine, ktori zamerne skodili. Nasli sa vsak aj ti, ktori (dokonca nezistne, vtedy klobuk dolu) pomahali. Co sa tyka prof. Mestana, ste sa na neho 'zastrielal'. Ovsem, je to teda poriadne 'za vlasy pritiahnute' a prilis 'lacny' dovod na antisemitizmus. Ostatne, ak sa nemylim, je on zamestnancom statu... Vy spominate dokonca roky pred 1939tym, aky tam bol dovod az na taky antisemitizmus, ze vyustil vo vrazde vyse 70000 zidov zo Slovenska? Takze toto chapete? Mnohi exponenti ludackeho rezimu vymenili po vojne 'na straz!' za 'cest praci'. Ak uz vtedy nepokracovali v chodeni do kostola, tak to robia dnes. Nuz su to krestanski rasisti? A co tak Bilak a ine komunisticke k-rvy? Co to vo Vas vyvolalo? Mnohi z tych exponentov komunistickeho rezimu zostali chorobni antisemiti! Nadej zidov po vojne bola nova situacia, ked komunisti hlasali (frazy), ze bude kazdy 'rovny'. Najneskorsie po procesoch, ako bol ten so Slanskym a spol. (ostatne v spolupraci, ci diktatu sovietskych antisemitov), sa museli 'zobudit', ale to uz bolo asi neskoro.

Trubiroch says:

Jan 4, 2016 9:57 PM

Sloboda bez vlastného názoru je ťaživou.

timur t says:

Jan 4, 2016 11:41 AM

Pavol Mešťan je podľa všetkých kritérií ťažko postihnutá sociopatická osobnosť. Je to vidno už na úrovni neverbálnej komunikácie, ale i tón jeho hlasu, spôsob artikulácie, používanie jazyka, bez ohľadu na škandalózny myšlienkový náboj, svedčí o patologickej abnormalite jeho osobnosti.
Nechápem rozumnejších Židov, že s ľuďmi jeho druhu neurobia poriadok. Snažil som sa s nimi komunikovať na túto tému a dokážem pochopiť, že s odbrzdeným mešumedom Židom-komunistom sa nedá nadviazať rozumná komunikácia. Ale kdesi v pozadí mám pocit, že sa nedokážu zrieknuť tejto i keď nebezpečnej, provokujúcej a teda škodiacej komunistickej bandy iba preto, lebo je to tá istá ICH „vyvolená“, i keď chorá komunistická krv. V tom vidím pre zmenu židovský rasizmus.Pavol Mešťan je podľa všetkých kritérií ťažko postihnutá sociopatická osobnosť. Je to vidno už na úrovni neverbálnej komunikácie, ale i tón jeho hlasu, spôsob artikulácie, používanie jazyka, bez ohľadu na škandalózny myšlienkový náboj, svedčí o patologickej abnormalite jeho osobnosti.
Nechápem rozumnejších Židov, že s ľuďmi jeho druhu neurobia poriadok. Snažil som sa s nimi komunikovať na túto tému a dokážem pochopiť, že s odbrzdeným mešumedom Židom-komunistom sa nedá nadviazať rozumná komunikácia. Ale kdesi v pozadí mám pocit, že sa nedokážu zrieknuť tejto i keď nebezpečnej, provokujúcej a teda škodiacej komunistickej bandy iba preto, lebo je to tá istá ICH „vyvolená“, i keď chorá komunistická krv. V tom vidím pre zmenu židovský rasizmus.Pavol Mešťan je podľa všetkých kritérií ťažko postihnutá sociopatická osobnosť. Je to vidno už na úrovni neverbálnej komunikácie, ale i tón jeho hlasu, spôsob artikulácie, používanie jazyka, bez ohľadu na škandalózny myšlienkový náboj, svedčí o patologickej abnormalite jeho osobnosti.
Nechápem rozumnejších Židov, že s ľuďmi jeho druhu neurobia poriadok.

timur t says:

Jan 4, 2016 11:21 AM

Riaditeľ Múzea židovskej kultúry Prof. PhDr. Pavol Mešťan, DrSc. Na otázku : A vaše vyznanie? odpovedal: „Som bez vierovyznania, a ako niektorí autori hovoria, že sú veriaci ateisti, lebo aj ateizmus je viera, aj ja sa považujem za takéhoto veriaceho ateistu.“ ...už chápem čo sa deje na rodnej prti ... ..o univ.prof. PhDr. PaVOLOVI Mešťanovi...
Erupcie chorého nekontrolovaného libida , bez sebareflexie o.i. ...riaditeľa Židovskeho múzea...
Svojim spôsobom musím poďakovať tomuto sprostému chucpe /ortodoxnému komunistovi / za to, že začínam chápať generáciu svojich rodičov a starých rodičov. Antisemitizmus mi vždy pripadal smiešny a nepochopiteľný. Keď si ale predstavím, že podobní arogantní duševne postihnutí chucpe sa takto predvádzali,-- pred rokom 1939 , a po roku1972 /ortdoxní komunista /-- na Slovensku , tak sa nečudujem, že to vyvolalo tak silný až patologický odpor.
Ale ľudia ako Pavol Mešťan dokážu svojou sprostou aroganciou vyprovokovať nenávisť takého druhu, ktorá sa s ohľadom na ostentatívne hlásané židovstvo priam núka na generalizovanie!
Pavol Mešťan je podľa všetkých kritérií ť

Page 1 of 1
Leave a Reply
Sign In or Sign Up now to post a comment.
2000Your comment may be no longer than 2,000 characters. HTML tags are not permitted. Cancel or