SK I EN
About us | Contact | Terms of Use

Editorial

KladivoNaZida napísal/a dňa 23.9. 2007 o 00:59:37: Nazdar odpad zidacky vlastne sionisticky. Nepozna niekto z vas zlozenie plynu ktorym vas travili fasisti? Pisem pracu a zisla by sa mi tato info. Pripadne web stranku kde by som to nasiel...Inak dik za clanok, mozte to hodit do rubriky na zasmiatie;) ludia dnes uz skor uveria picovinam stredovekeho cirkevneho kleru ako tym vasim...
Zo septembrového diskusného fóra slovensko-židovského mesačníka Delet.

 

V článku, za ktorý pisateľ „ďakuje“, sa v konkrétnych číslach písalo o nedostatku aktuálnych učebníc novodobej histórie pre základné a stredné školy, o konkrétnych zanedbaniach príslušných štátnych orgánov a na porovnanie bola uvedená situácia v Českej republike. Citovaný mail vypovedá o mnohom. Z dikcie je evidentné, že mail nepísal starší človek a okrem toho na Slovensku len málokto so starou (vekom) fašistickou nenávisťou ovláda počítač a nie aby pri ňom sedel po polnoci. Aj povrchná analýza mailu odhaľuje mladého človeka. Staroveký bájkar Ezop raz optimisticky poznamenal, že kto neunesie meč, seká jazykom. Optimisticky preto, že skutočnosť a aj história svedčia o opaku. Aj o Hitlerovi, aj o Leninovi či Castrovi a iných mnohí optimisticky verili, že iba sekajú jazykom. Kniha kníh začína takto „Na počiatku bolo slovo...“ Nielen Biblia, ale aj zaznamenaná existencia židovského národa svedčí o sile slova. Svedčí však aj o jeho občasnej slabosti. Slovo je napriek tomu jedným z nosných pilierov judaizmu. Slovo so vzdelanosťou pomáhali udržať vieru a život židovského národa v dobách katastrof, po strate chrámu, v otroctve a v nevoľníctve, v diaspore – vyhnanstve, v odboji aj v churbane – holokauste. Slabosť slova sa ukáže vždy, ak nie je nasledovaná skutkami. Sú napríklad slová v citovanom maili znakom slabosti alebo signálom skutku? História potvrdzuje, ako vážne treba brať slová, ktoré signalizujú zlo. Ukazuje aj paradox, že nakoniec obete musia zdôvodňovať, hľadať a vysvetľovať príčiny, pre ktoré bol chudák vrah nútený sa stať vrahom. Mohli by sme hovoriť o dejinách židovského národa, o podstate judaizmu, o humánnosti židovských zákonov, o desiatkach predpisov a prikázaní, ktorými sa veriaci Židia kdekoľvek na svete nepokorne riadia tisícky rokov. Mohli by sme hovoriť o Židoch na Slovensku od čias rímskych, o židovských vzdelancoch, ktorí preslávili Rakúsko-Uhorsko, aj Československo aj Slovensko. Mohli by sme hovoriť o tých „iných“ medzi nami, ktorí nám otvárajú cez seba ďalšie dimenzie sveta nielen svojou vierou a myslením, ale aj osudom. Židia či Kurdi, Rómovia alebo ktorýkoľvek iní však nemajú povinnosť vysvetľovať sa. Nikto, kto je iný, nemá povinnosť ospravedlňovať sa za to, že je iný. Ale ten, kto nenávidí niekoho len preto, že je iný, kto lynčuje, vraždí, je povinný zodpovedať sa. Antisemitizmus nie je vec Židov. Antisemitizmus, táto vražedná nemoc, je vecou toho, kto ju má. Zapálenie plamienkov uvažovania je nevyhnutným predpokladom boja s touto vražednou a vysoko nákazlivou nemocou, ktorá dodnes nezmizla ani na Slovensku. Mladí ľudia, ktorí surfujú po informačných diaľnicach, o tom vedia svoje. Ale bez kritického myslenia a znalostí faktov, emócií a empatie sa vírusu nenávisti neubránia. Preto neslobodno mlčať. Lebo zbabelci, ktorí mlčia, spôsobujú viac zla ako zločinci samotní.

Zuzana Szatmáry

by Michael Szatmary l Nov 12, 2007 9:04 PM l Print l
Click here to print.
Leave a Reply
Sign In or Sign Up now to post a comment.
2000Your comment may be no longer than 2,000 characters. HTML tags are not permitted. Cancel or