SK I EN
About us | Contact | Terms of Use

Je správne oslavovať smrť Usámu bin Ládina?

Je správne oslavovať smrť Usámu bin Ládina?

Túto otázku by som určite označil ako „klasickú židovskú otázku“. V prvom rade je typicky židovské cítiť sa previnilo, keď ide o to radovať sa.

 

Okrem toho sa často tejto témy dotýkalo aj hlboké poznanie múdrych a vzdelaných ľudí nášho národa. A kedy sa dá označiť poznanie ako hlboké? Nuž vtedy, keď je na prvý pohľad plné protikladov. Začnime napríklad slovami kráľa Šalamúna: „Keď hynie bezbožný, zavládne plesanie.“

 

Zdá sa to byť úplne jasné, ale len dovtedy, kým v tej istej knihe, len o niečo neskôr, nenájdete od rovnakého autora nasledujúce slová: „Neteš sa, ak padne tvoj nepriateľ, a ak sa potkne, nech ti srdce nejasá, aby to Hospodin nevidel, aby sa mu to neznepáčilo a aby neodvrátil svoj hnev od neho.“

 

Talmud akoby odzrkadľoval napätie medzi hore uvedenými veršami. Nájdeme v ňom napísané: „Keď zhynie bezbožný, príde do sveta dobro, tak ako sa píše vo verši: Keď hynie bezbožný, zavládne plesanie.“

 

... a presne v tej istej časti Talmudu sme už predtým čítali tieto slová: „Keď sa Egypťania topili v mori, anjeli chceli spievať. Boh im vtedy povedal: „Dielo mojich rúk sa topí v mori a vy chcete spievať?“

 

Nie sme prví, ktorí by postrehli tieto a ďalšie paradoxy, a teraz ani nie je správny čas, aby sme tu rozoberali všetky možné riešenia a odpovede. Poďme sa teda pozrieť priamo na jadro celej veci: Čo je také hrozné, ak sa tešíme zo smrti podlého zločinca? Ako by sme si vôbec mohli pomyslieť, že je niečo zlé, ak sme radi, že už nie je medzi nami človek, ktorý sa tešil z utrpenia a smrti množstva iných ľudí a vyzýval na vojnu a skazu po celom svete? Je naozaj také zlé, že sa tešíme, keď sa svet stal pokojnejším, bezpečnejším a šťastnejším miestom na život?

 

Nie, nie je na tom nič zlé. Je to úplne v poriadku. Práve naopak, tí, čo neoslavujú v takomto čase, sa pravdepodobne vôbec nezaujímajú o zlo, ktoré je prítomné vo svete. Ľudia, v ktorých zlo vyvoláva pobúrenie, majú na svojich tvárach úsmev. A ostatní, ktorí sa nestarajú alebo nezaujímajú, len mávnu rukou. Ak je to tak, prečo Samotný Boh neplesá, keď sa faraón a jeho vojsko, ktorí po celé generácie zotročovali náš národ, boli k nám krutí, topili naše novonarodené deti a bili robotníkov na smrť, konečne utopili v mori?

 

Jednoduchá odpoveď: Pretože aj oni boli „dielo mojich rúk“. Pre túto príčinu sú považovaní za dôležitých. A práve pre túto príčinu boli aj veľkou stratou. Jeden z prorokov povedal: „Akože žijem - znie výrok Hospodina - nemám záľubu v smrti bezbožného, ale v tom, že sa bezbožný odvráti od svojho spôsobu života a bude žiť.“

 

Z toho istého dôvodu nám Šalamún hovorí, aby sme sa netešili zo smrti nepriateľa. Ak je dôvodom vašej radosti len skutočnosť, že to bol váš nepriateľ, pred ktorým ste sa uchránili v osobnom boji, tak ako sa môžete považovať za lepšieho než bol on? Spáchané zločiny mu slúžili v jeho vlastný prospech a presne rovnaké je to aj s vašou radosťou.

Ale tešiť sa z úbytku zla, ku ktorému sme nejakým spôsobom prispeli, aby vo svete zavládla spravodlivosť – čo môže byť šľachetnejšie?

 

A aký bol teda hriech Usámu bin Ládina, ktorý bol, podľa tých, čo ho poznali, veľmi nábožný muž, ktorý veril v Boha, modlil sa päťkrát denne a ďakoval mu za každý zo svojich hrozných činov? Jeho hriechom bolo, že odmietal vidieť Boží obraz v každej ľudskej bytosti, nechcel vidieť hodnotu, ktorú vložil Samotný Boh do „diela Mojich rúk“. Pre Usámu bin Ládina bol tento svet hrozným, temným miestom, ktoré bolo stvorené len na to, aby bolo oslobodené nejakou konečnou skazou, ktorej chcel on čo najviac napomôcť. Týmto hriechom sa všetka jeho zbožnosť a modlitby zmenili na číre zlo.

 

V tomto spočíva celá tá irónia, hĺbka a krása, ktorá ja obsiahnutá v tom napätí našej Tóry: Ak oslavujeme, že zabili Usámu, vstupujeme do jeho sveta plného skazenosti. Súčasne, ak sa netešíme z odstránenia zla, dávame najavo, že nám je všetko jedno. Nie sme anjelmi. Lebo anjel, keď spieva, je naplnený len spevom a ničím iným. Lebo anjel, keď plače, topí sa vo vlastných slzách. Sme ľudské bytosti. Vieme sa radovať a smútiť zároveň. Vieme nenávidieť zlo v človeku, ale zároveň sa tešiť, že aj napriek tomu je človek dielo Božích rúk. Práve preto je človek, nie anjel, vynikajúcou nádobou pre učenie Tóry.

 

Rabín Cvi Freeman je členom redakčnej rady portálu www.chabad.org a vedúcim jeho rubriky „Spýtajte sa rabína“


by Cvi Freeman l May 3, 2011 12:00 AM l Print l
Click here to print.
7 Reponses to „Je správne oslavovať smrť Usámu bin Ládina?“

Platon says:

May 12, 2011 2:36 PM

oslavovať smrť bábky ktorú ste si sami stvorili a vymysleli pre obhajobu WTC 911 z ktorej ste vyťažili iba vy je pre ne-sionistu ako oslavovať vzdušný zámok na severnom póle.

navyše ak už chcete oslavovať tento výplod vašej fantázie tak ste ho mali oslavovať niekedy pred 7-10 rokmi. vtedy táto bábka bola reálne aj zabitá. teraz sa to iba hodilo Obamovi k volbám, nič staré, hry hlúpych na chytrých. Ibaže túto hru vám už nik neverí

invisible says:

May 10, 2011 4:48 AM

Neoslavujem, pretoze neverim, ze sa to stalo a navyse kto zas chce z toho vytazit? samozrejme izrael:
Netanyahu o 11. septembri

We are benefiting from one thing, and that is the attack on the Twin Towers and Pentagon, and the American struggle in Iraq," Ma'ariv quoted the former prime minister as saying. He reportedly added that these events "swung American public opinion in our favor.

Ervin Rybár says:

May 9, 2011 2:01 PM

Bývalý šéf izraelskej spravodajskej služby Mosad, Meir Dagan, vyvolal počas víkendu búrku emócií, keď verejne vyhlásil, že izraelský letecký útok na iránske jadrové zariadenia by bola hlúposť. Bolo to jeho prvé verejné vyjadrenie od odchodu z funkcie začiatkom januára.

"Nemôžeme súhlasiť s jadrovým Iránom, ale letecký útok na reaktory je hlúpy nápad a nepriniesol by nijaký prospech," povedal v piatok na konferencii štátnych úradníkov v Jeruzaleme.

Varoval, že útok by zrejme vyprovokoval regionálnu vojnu, počas ktorej by sa Izrael stal terčom raketových útokov z niekoľkých strán vrátane Teheránu a radikálneho šiitského, Iránom podporovaného hnutia Hizballáh v Libanone.

Jeho poznámky oživili verejnú debatu v Izraeli o tom, či by letecký útok na Irán bol múdry a či bývalí pracovníci bezpečnostných služieb majú právo vyjadriť svoje názory. Minister financií Juval Steinitz z vládnucej strany Likud Dagana za jeho komentár skritizoval.

"Musím povedať, že som bol prekvapený Daganovými poznámkami. Bol vynikajúci šéf Mosadu... ale nemal by sa vyjadrovať k aktuálnym udalostiam hneď po svojom odchode z funkcie, bez ohľadu na to, o čo ide," povedal dnes minister Izraelskému rozhlasu.

Minister obrany Ehud Barak dnes v rozhlase vyzdvihol Daganov "veľký prínos" k izraelskej bezpečnosti, súčasne mu však vytkol, že bolo nerozumné a "nesprávne... podeliť sa o svoje myšlienky so širokou verejnosťou". Iný bývalý šéf Mosadu, Dani Jatom, však podporil Dagana a povedal, že bývalý šéfovia bezpečnosti "majú právo, dokonca povinnosť" vyjadriť svoje názory na "osudové" záležitosti Izraela. Zároveň dodal, že vojenský útok na Irán by sa stal "nevyhnuteľným", keby zlyhali všetky ostatné možnosti. Barak v rozhovore, ktorý publikovali vo štvrtok noviny Haarec, povedal, že ak Irán uspeje vo vývoji jadrových bojových hlavíc, je nepravdepodobné, že by bombardoval Izrael. Izraelská vláda by podľa neho nemala šíriť "paniku" o iránskom nukleárnom programe.

Ervin Rybár says:

May 6, 2011 2:20 PM

Ve čtvrtek prezidentu Bašáru Asadovi kvůli "možnému porušování lidských práv" zavolal i generální tajemník OSN Pan Ki-mun. Od března při potlačování nepokojů přišlo o život přes 560 lidí.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/trhani-nehtu-elektricke-soky-syrane-obvinuji-rezim-z-muceni-odpurcu-1j0-/zahranicni.asp?c=A110506_120117_zahranicni_btw

Ervin Rybár says:

May 6, 2011 2:19 PM

Moslimský *humanizmus* v praxi :

Tajná policie syrského vládce Bašára Asada mučí zadržované demonstranty, kteří přes osm týdnů protestují proti jeho režimu. Uvedli to protivládní aktivisté i bývalí vězni. Agenti prý lidem trhají nehty, drtí prsty u nohou a pouštějí do nich elektřinu. Týrají prý i ženy a děti.

Po mnohahodinovém mučení, při kterém policie používá středověké praktiky jako vytrhávání jazyka kleštěmi, pak zadržované vězně propustí. Údajně proto, aby vyvolali strach v ostatních lidech, kteří už takřka dva měsíce volají po pádu režimu.

"Brutálně je mučí a pak je pošlou ven, aby ostatní zastrašili svým příběhem," citoval britský list The Daily Telegraph Syřana Ausama Monadžedu. "Jenže to nefunguje, jen tak zvyšují hněv a přesvědčení lidí," pokračoval. V mnoha syrských městech se lidé už tradičně v pátek po hlavních modlitbách chystají demonstrovat.

Věznice blízkovýchodní země, kterou dlouhé roky ovládá klan rodiny Asadů, jsou zcela přeplněné. Bezpečnostní složky v uplynulých dnech zatýkaly až pět set lidí denně, celkem podle lidskoprávních aktivistů uvěznily na osm tisíc lidí. Policie mnohé převezla i do škol, z nichž se vytvořily "dočasné koncentrační tábory", popsali členové nedávno vytvořené opoziční koalice Národní iniciativy pro změnu.

Propuštění demonstranti uvedli, že byli ve třídách tak namačkaní, že mohli jen stát. Bylo mezi nimi i mnoho žen a dětí, některé sotva dvanáctileté. Část z nich příslušníci tajné policie Mukhabarat odvlekli do sklepů, kde se z nich snažili vytlouct falešné přiznání. "Pověsili mě do vzduchu za zápěstí," řekl deníku jeden z demonstrantů. "Požadovali, abych přiznal spolupráci s Mosadem (izraelskou tajnou službou), nebo se Saúdy či Libanonci, a když jsem odmítl, pustili do mě proud," dodal. Brutální potírání protestů už řadu dní kritizují Spojené státy i Evropská unie.

Ervin Rybár says:

May 5, 2011 2:55 PM

Obávam sa toho, že Ehud Barak sa fatálne mýli :

*Aj ak by sa Irán dopracoval k získaniu či vyrobeniu jadrovej bomby, určite by ju nezhodil na Izrael. V rozhovore pre denník Haarec to vyhlásil izraelský minister obrany Ehud Barak. Jeho tvrdenie je pritom v rozpore s tým, čo Izrael tvrdí oficiálne.

Poprední izraelskí politici vrátane premiéra Benjamina Netanjahua naopak často hovoria, že existuje reálna hrozba zo strany Iránu, ktorý sa snaží o získanie jadrových zbraní, aby ich mohol použiť proti Izraelu.

"Ani na nás, ani na nikoho z našich susedov. Ja sa nenechám ovládnuť panikou," vyhlásil Barak o možnosti, že Irán zhodí na Izrael jadrovú bombu.

Irán tvrdí, že jadrový program, ktorý vyvíja, je určený výhradne na mierové účely. Zahraničie to však spochybňuje, pričom najmenej Teheránu v tejto otázke dôverujú Spojené štáty a Izrael.*

Čítajte viac: http://spravy.pravda.sk/barak-iran-na-izrael-nezhodi-jadrovu-bombu-aj-keby-ju-mal-pjx-/sk_svet.asp?c=A110505_093652_sk_svet_p29#ixzz1LTwKWUax

gewitter says:

May 4, 2011 11:16 AM

Autor článku nezabudol označiť Ládinovho boha s veľkým B, ale akosi - nebodaj z úcty ? - opomenul uviesť jeho meno. Vari zastáva tiež antibiblický názor, že akýkoľvek boh je v podstate synonymom alebo nebodaj stotožnením s Bohom Izraela ?
Allah je vymyslená krvilačná modla a vôbec nezaváži, že sa k nej niekto modlí 5x denne. Výsledok je jasný - tisíce mŕtvych. Je predsa obrovský rozdiel modliť sa ku skutočnému živému Bohu Biblie, ktorý stvoril svet a dal mu svoj svätý zákon, v ktorom jasne stojí - Nezabiješ ! - a k vymysleným bohom, ľuďom a démonom, ktorých sú v rôznych kultúrach a národoch na stovky. Obetovať modlám je predsa podľa Tóry ohavnosť a tento diabol im obetoval seba, svojich sfanatizovaných nasledovníkov a nevinné obete tejto modlárskej náboženskej mašinérie.
Keď Hospodin vyviedol svoj ľud z egyptského otroctva, jasne ukázal svojmu národu, Egyptu a celému svetu, Kto je - všemocný JEDINÝ BOH. Roztieskal egyptských "bohov" na padrť a s nimi celú tú ich bezbožnú povýšeneckú kultúru a ľudia napriek tomu s modlárstvom neprestávajú. Neustále opakujú rovnakú chybu, vymýšľajú si bohov - modly, formujú si ich na svoj vlastný skazený obraz - čo z toho, že im obetujú a modlia sa k nim hoci 20x denne ?

Page 1 of 1
Leave a Reply
Sign In or Sign Up now to post a comment.
2000Your comment may be no longer than 2,000 characters. HTML tags are not permitted. Cancel or